Centrum poskytuje individuálnu podporu formou mentoringu, konzultácie a rôzne vzdelávacie aktivity pre učiteľov z okresov Prievidza a Partizánske. Cieľom projektu RCPU je dosiahnuť niekoľko predsavzatí.
Po prvé, snaží sa vytvoriť regionálne partnerstvá na podporu implementácie princípov a cieľov nového základného kurikula vo vzdelávaní. Uskutoční sa to zriadením regionálnych centier venovaných podpore učiteľov.
Po druhé, projekt je zameraný na podporu odborného rozvoja pedagogických lídrov v príslušných regiónoch. To zahŕňa poskytovanie školení a zdrojov na zlepšenie ich zručností a vedomostí.
Nakoniec projekt RCPU ponúkne pomoc učiteľom v regiónoch pri implementácii nového kurikula základného vzdelávania. Táto podpora bude poskytovaná vo forme mentorských a poradenských služieb, ktoré učiteľom pomôžu zorientovať sa v zmenách a výzvach spojených s novým učebným plánom.

Primárnou cieľovou skupinou sú učitelia a učiteľky základných škôl, zaradených do siete škôl a školských zariadení. Tí sa môžu prihlásiť so žiadosťou individuálny mentoring. Okrem toho centrum pripravuje rôzne workshopy, vzdelávania, prednášky a diskusie o dôležitých témach vo vzdelávaní a o výmene príkladov dobrej praxe medzi pedagogickými zamestnancami a to buď priamo v školách alebo v regionálnom centre.
Vznik regionálnych centier iniciovalo MŠVVaŠ ako jednu z kľúčových reforiem Plánu obnovy a odolnosti SR. Zriaďovateľom centra je Súkromná spojená škola v Prievidzi a nájdete nás na ul. Falešníka 6 v Prievidzi, v Galérii Jabloň a e-Škole.
Zapojenie našej školy do projektu RCPU odzrkadľuje náš záväzok zlepšovať vzdelávanie v našom regióne spoluprácou s Ministerstvom školstva a kultúry a poskytovaním cennej podpory učiteľom a pedagogickým vedúcim.
V praxi sme často svedkami toho, že školské vzdelávacie programy sú vnímané ako administratívna úloha,
ktorú škola musí urobiť, nevyužíva sa dostatočne jeho potenciál a nie je aktívnym nástrojom školy na
sformulovanie, sledovanie a hodnotenie svojich vlastných vzdelávacích predstáv. Zmyslom školských
vzdelávacích programov je, aby sa školy prostredníctvom nich mohli profilovať v súlade s vlastnými cieľmi
výchovy a vzdelávania, ako aj potrebami regiónu. Plánom je ponúknuť možnosť vzniku regionálnych
vzdelávacích programov ako medzistupňa medzi štátnym a školským vzdelávacím programom a ktoré by
zohľadnili špecifiká jednotlivých regiónov a zároveň by slúžili ako ponuka na doplnenie školských
vzdelávacích programov v danom regióne. Mentori jednotlivých regionálnych centier by následne pomáhali
školám vytvoriť si na základe týchto vstupov svoj vlastný ŠkVP a podporovali by ich v aktívnej práci s ním.
Pripravovaná kurikulárna reforma sa vyznačuje okrem iného zmenou cieľov, ktoré si vo vzdelávaní stanovujeme. Cieľom nemá byť len zapamätanie a porozumenie pojmov a faktov, ale predovšetkým získanie spôsobilostí nevyhnutých pre život v 21. storočí. Skúsenosti učiteľov, ktorí sa na cestu zmeny už vydali, vedie k poznaniu, že nestačí nové ciele premietať do obsahu a metód vyučovania, ale je potrebné vedieť aj hodnotiť mieru ich dosiahnutia jednotlivými žiakmi. Pretože v konečnom dôsledku sa žiaci učia najmä to, čo je skúšané a hodnotené. Žiaci, ktorí sú na hodinách vedení k tomu, aby premýšľali, objavovali a tvorili, sa cítia oklamaní a demotivovaní, ak sú neskôr hodnotení iba zo znalosti definícií, pojmov a faktov. Rovnako môže mať pochybnosti aj učiteľ, či nový prístup vedie k dobrým vzdelávacím výsledkom. Preto je potrebné, aby učitelia vedeli hodnotiť nielen rozsah a kvalitu vedomostí, ale aby dokázali hodnotiť všetko, čo má byť vyučované – teda nielen osvojenie si pojmov a faktov, ale aj nadobudnutie spôsobilostí zo strany žiakov.
Úloha pedagóga sa zmenila: už nie je exkluzívnym nositeľom vedomostí, ktoré žiaci môžu získať výlučne
(alebo hlavne) od neho, ale jeho úlohou je predovšetkým sprevádzať a usmerňovať žiaka pri ich získavaní a
usmerňovať ho pri tejto činnosti. Zrýchlené tempo technologického pokroku (smart zariadenia, digitalizácia
a automatizácia v každej oblasti spoločenského života) prinieslo okrem mnohých spoločenských dopadov aj
to, že vedomosti (fakty, informácie) sú oveľa rýchlejšie a jednoduchšie dosiahnuteľné ako v minulosti.
Namiesto odovzdávania vedomostí má klásť dôraz na rozvoj zručností ako pracovať s dostupnými
informáciami (ako ich získať, kriticky vyhodnotiť a správne použiť). Namiesto dlhého výkladu má riadiť
vzájomné učenie sa žiakov. Namiesto vyžadovania rozsiahleho memorovania má využívať teórie na riešenie
úloh z praxe. Namiesto využívania prevažne frontálnych foriem výučby má používať interaktívne a zážitkové
formy vzdelávania. Namiesto učiaceho odborníka a experta sa má stať facilitátorom učenia a mentorom
jednotlivcov i skupín učiacich sa žiakov.
Základným predpokladom úspešnosti vyučovacieho procesu je to, aby učiteľ dokázal reflektovať
individuálne potreby a danosti žiakov a dokázal podľa toho zvoliť vhodné vyučovacie formy a metódy.
Okrem toho je dôležité, aby každý žiak pracoval na úrovni, na ktorej sa práve nachádza, aby tí žiaci, ktorí
dokážu postupovať rýchlejším tempom, mohli pracovať aj na náročnejších úlohách a projektoch tak, aby ich
potreby boli čo najviac uspokojené a ich predpoklady čo najviac využité. Cieľom je pripraviť mentorov na to,
aby učiteľom vedeli poskytnúť pomoc k prispôsobeniu vyučovacieho procesu tak, aby zohľadnil
individualitu žiaka pomocou metód a techník personalizovaného vyučovania.
Iniciatívy zamerané na rozvoj digitálnych zručností a kompetencií žiakov zvyšujú požiadavky na úroveň
digitálnych kompetencií učiteľov, ktorých úlohou je pripraviť žiakov na život a prácu v digitálnej spoločnosti.
Učiteľ by mal preto ovládať aj ďalšie špecifické digitálne kompetencie, ktoré slúžia na podporu poznávacieho
procesu žiakov. Aj nečakaná pandémia ukázala, aká dôležitá je digitalizácia vzdelávania v 21. storočí. Školy
museli prejsť na dištančnú formu vyučovania prakticky z jedného dňa na druhý. Bola to výzva nielen pre
pedagógov, ale aj pre žiakov a rodičov. Aké platformy používať na vzájomnú komunikáciu? Ako
sprostredkovať obsahovú náplň jednotlivých predmetov na diaľku? Ako pripraviť pomocné materiály pre
žiakov? Cieľom tejto oblasti je rozvíjať digitálne zručnosti učiteľov, aby boli schopní zvyšovať digitálne
kompetencie svojich žiakov bez ohľadu na to, či vyučovanie prebieha dištančnou alebo prezenčnou formou.